Wim van Beek – eminence grise van de Nederlandse orgelwereld

Een muzikaal portret van Wim van Beek, al meer dan 50 jaar organist van de Martinikerk in Groningen.

Een muzikaal portret van Wim van Beek, al meer dan 50 jaar organist van de Martinikerk in Groningen, waar twee bijzonder fraaie orgels staan: het hoofdorgel waaraan Arp en Frans-Caspar Schnitger heben gewerkt, alsook Albert Hinsz en vele anderen. Het werd in de jaren ’80 gerestaureerd door J.Ahrend. En het bijzondere koororgel uit zuidelijke streken van Le Picard. Het spel van Wim van Beek is nog steeds trefzeker en vitaal. Hij heeft verscheidene cd’s op zijn naam staan op evenzoveel boeiende orgels. Ze worden uitgegeven via zijn eigen label Helior.

Lees verder

Dritter Teil der Klavierubung

Wie van de 76-jarige Wim van Beek een voorzichtige aanpak verwacht, wordt verrast, want uitbundig en zonder enige terughoudendheid valt hij aan op het Es-praeludium.

Wat een muzikanteske benadering en wat een feest om Bach meer dan honder minuten lang zo op dit geweldige orgel te horen! Geen enkele noot en stem leidt hier een eigen leven, maar alles voegt zich in het geheel, voortgestuwd door de puls die uit het geheel opkomt. Menig collega mag jaloers zijn op de techniek en muzikaliteit van de Groningse organist, die zijn carrière begon als pianist.

Lees verder

Domkerk te Roskilde

Een van de mooiste en gaafste barokorgels is te vinden in de domkerk van het Deense Roskilde. Het instrument klinkt even uitbundig en bont als het eruitziet.

Zo’n Deens barokorgel heeft een andere klank dan Duitse of Nederlandse instrumenten uit dezelfde periode. Reden voor de bekende Groningse organist Wim van Beek de orgelbank van het fameuze Schnitger-orgel uit de Martinikerk een keer te verruilen met die van de domkerk van Roskilde.

Lees verder

Petruskerk Leens

…..Wim van Beek behoort duidelijk tot de Bach-vertolkers die de strakke lijn voorstaan.

Zijn thema-analyse, registraties, ragfijn toucher en trefzekerheid staan er echter borg voor dat Hinsz huppelt op “In dir ist Freude” en ingetogen omziet in “Das alte Jahr vergangen ist”, zonder dat deze senior onder de orgelisten zich moet bedienen van dynamische toevoegingen.

Lees verder